Football For Folket!

NFL på Zulu: Kickoff

Lige omkring årtusindeskiftet ventede TV 2 sig.

Tv-stationen skulle føde en lille ny, der ville få navnet TV 2 Zulu. Inden fødslen skulle barnet have noget legetøj at føre sig frem på. Gerne noget ungt, noget friskt og noget anderledes, der passede til de kerneseere på under 40 år, der efter planen skulle føle sig fristet af det lille vidunder.

På TV 2 Sporten i Odense havde de noget, de mente passede perfekt til sådan en størrelse, og som de med glæde ville lade TV 2 Zulu lege med. Sportsafdelingen ville nemlig gerne levere så meget, som det kunne lade sig gøre, til den nye kanal.

Derfor tilbød Sporten at levere amerikansk fodbold – direkte fra NFL i USA – til Zulu hver søndag aften i efterårs- og vintermånederne. I NFLs hovedkvarter i New York havde de længe forsøgt at sælge rettighederne fra ugens kampe til TV 2 Sporten, og med Zulus fødsel forude var det oplagt, at sportsafdelingen omsider takkede ja til pakken – og lod det lille, ny barn åbne og bruge den.

Den actionprægede sportsgren passede nemlig perfekt til den ungdommelige målgruppe på Zulu, og idéen fik da også opbakning fra Zulus bagmænd, Palle Strøm og Keld Reincke, der begge er vilde med spillet og ikke mindst landet ”over there”. Samtidig var det ikke helt ligegyldigt, at NFL-pakken var relativt billig for den nye kanal, der havde et beskedent budget på bare 85 millioner kroner.
– Zulu skulle have noget, der kunne få stationen til at løbe rundt. Noget billigt og noget med mange seertimer i, forklarer Mads Kruse, der på syvende år er redaktør på ”NFL på Zulu”.

Efter lidt forhandlinger internt i TV 2-regiet faldt det hele på plads. Zulu blev født og kunne søndag den 15. oktober 2000 indlede tilværelsen med at sende amerikansk fodbold.

“Skraldemanden” blev redaktør
Det var ikke første gang, at TV 2 viste NFL. Tilbage sidst i firserne og først i halvfemserne havde tv-stationen vist enkelte Super Bowls, og i januar 1999 købte TV 2 – i hård kamp med konkurrenterne DR og TV 3 – så igen rettighederne til ”den store dans”. Det skete få dage efter, at danske Morten Andersen sparkede Atlanta Falcons i Super Bowl XXXIII mod Denver, og året efter transmitterede tv-stationen også finalen.

Begge gange var Mads Kruse med på holdet bag transmissionen, og han var et naturligt valg som redaktør på de nye transmissioner på Zulu. Han havde været udvekslingsstudent i Alabama i USA, hvor han var blevet forelsket i sporten, og han er ikke sjældent manden, der får helt særlige opgaver.
– Jeg er en slags skraldemand på TV 2 Sporten, der altid ender med at lave de lidt obskure ting, fortæller han.

I forbindelse med Super Bowl XXXIII satte det nu legendariske kommentatorpar, Jimmy Bøjgaard og Claus Elming, sig for første gang bag mikrofonen for at guide de danske seere gennem en NFL-kamp. Den dengang blot 24-årige Jimmy Bøjgaard var kort tid forinden blevet hyret til at være den ene kommentator, og han havde fået til opgave at finde sin medkommentator.

Valget lå lige for.

Fra barndommen i Herning kendte han nemlig den 29-årige Claus Elming, der på det tidspunkt var en af de helt store aktører i dansk-amerikansk fodbold. Claus Elming havde været aktiv spiller i flere år og havde blandt andet været med til at opbygge klubberne Herning Hawks og Århus Tigers. Jimmy Bøjgaard var samtidig barndomsven med Claus Elmings lillebror, Jesper.
– Jesper og jeg spillede almindelig fodbold sammen i Herning, så jeg er kommet hjemme hos Familien Elming. Han og Claus var de første, jeg havde i tankerne, og så endte det med, at jeg ringede til Claus, for jeg vidste, at han havde nogle kompetencer, husker Jimmy Bøjgaard.

Elming var cool
Claus Elming, der dengang arbejdede som pr- og marketingschef i et softwarefirma i Århus, havde året forinden fungeret som medkommentator for værten Henrik Knudsen på TV 3s transmission fra Super Bowl-opgøret mellem Denver Broncos og Green Bay Packers.

Jimmy Bøjgaard ringede til Claus Elming onsdagen før Super Bowl og spurgte, om han havde lyst til at kommentere kampen om søndagen. Claus Elming blev glad, men var ikke helt oppe at køre ved tanken om det, fordi han trods alt havde kommenteret en Super Bowl før – bare ikke fra stadion i USA.

Men så spurgte Jimmy Bøjgaard:
– Ku’ du tænke dig at kommentere den direkte fra Miami?

Der blev i et kort øjeblik helt stille i den anden ende af røret. Claus Elming ønskede ikke at lyde alt for begejstret og imponeret og sagde derfor blot:
– Lad mig lige tjekke min kalender.

I virkeligheden var han helt vild af bare glæde. Han holdt telefonrøret ud i en strakt arm, mens han knyttede næven og jublede – lydløst – som havde han lige vundet en kamp. Så tog han igen røret op til øret og munden og sagde helt cool:
– Jimmy, det ser ikke ud til, at jeg har nogle planer, så det kan jeg godt.

Et helt særligt makkerpar i den danske tv-sportsverden var dermed født.

Makkerparret var også sammen godt halvandet år senere, da der for første gang var NFL på Zulu. Den 15. oktober 2000 – samme dag som TV 2 Zulu gik i luften – kunne de danske tv-seere følge den regulære sæsonkamp mellem Philadelphia Eagles og værterne fra Arizona Cardinals.

Det blev dog ikke en premiere, som folkene bag i dag er særligt stolte af. Faktisk grænsede premieren til det pinlige.

En chokerende premiere
Problemet var, at TV 2 til den kamp modtog et andet signal fra NFL i USA, end tv-stationen havde modtaget under de to Super Bowls, som stationen havde sendt.
– Vi var fra Super Bowl-transmissionerne vant at få et færdigt produkt, hvor der var sørget for, at vi fik små indslag eller andet i pauserne, som der bliver vist i Danmark, mens der er reklamepause i USA, forklarer Mads Kruse.

Men NFL-redaktionen anede ikke, at det var et helt andet produkt, som man havde købt til den regulære sæson. For her går de amerikanske producere bare til reklamepause uden at tænke på deres seere på den anden side af Atlanten, der med andre ord må klare sig selv.

Derfor sendte amerikanerne nogle meget spøjse billeder ud til de danske seere, som seerne egentligt ikke burde se: En amerikansk tv-vært, der stod og øvede sig i at sige nogle sætninger, et skævt, levende billede af banen, fordi fotografen havde taget kameraet af skulderen, mens der var pause – og så videre.
– Jeg husker, at det var dybt kaotisk, og at det var et frygtelig produkt, vi sendte, der var uhyggelig grimt. Vi var chokerede, for det var jo NFL, fortæller Mads Kruse.

Redaktionen havde denne søndag et akut problem, der ikke kunne løses. For Jimmy Bøjgaard og Claus Elming sad i en kommentatorboks i Odense i deres helt eget tøj med troen på, at de bare skulle tale hen over billederne, og at de ikke selv skulle i billedet. Derfor var der heller intet studie, hvorfra kommentatorerne kunne tale, svare på mails eller gøre alt det andet, de gør, når der her seks år senere er en pause i spillet.

Derfor var de danske tv-folk tvunget til at lade de amerikanske billeder køre videre, som var det planlagt, selvom de 25 reklamepauser á ét minut og 45 sekunder var dybt underlige at se på.
– Selve kampen gik det sådan fint med at kommentere, men så kom reklamepauserne: De var satme svære at kommentere på, husker Claus Elming.

Efter den kiksede første kamp var redaktionen tvunget til at gøre noget ved de mange reklamepauser. Det blev derfor besluttet, at de to kommentatorer også skulle fungere som udsendelsens værter i et særligt NFL-studie, der blev kreeret til lejligheden.

Fik flere mails end ”Station 2”
Studiet med værterne siddende ved et bord i pauserne kiggende ud på seere, hvorfra de også kommenterede selve kampen, viste sig at blive et af ”NFL på Zulus” varemærker. For som årene gik, blev pauserne faktisk en vigtig del af konceptet, som mange seere ligefrem så frem til.
– Vi var faktisk overhovedet ikke bevidste om, at pauserne ville blive en succes. Vi troede slet ikke, at Claus og jeg ville få den effekt. For i starten handlede det bare om, at der ikke var andet at sende. Men lige pludselig sad vi med et koncept, der virkede rigtig godt, forklarer Jimmy Bøjgaard.

Værterne brugte pauserne til blandt andet at uddanne seerne i NFLs verden, svare på mails fra seerne, afholde quizzer, vise indslag om hold, spillere og klassiske øjeblikke.
– Allerede fra begyndelsen gjorde vi utroligt meget ud af at sørge for, at seerne var helt med. Vi sagde til seerne, at de skulle skrive til os og deltage i alt muligt, siger Mads Kruse.

Seerne tog med det samme konceptet til sig. Allerede i de første år modtog redaktionen under hvert opgør omkring 500 e-mails. Det var et utroligt højt tal i og med, at der kun var 10.000-25.000 seere, som fulgte med om søndagen.
– Det var helt enormt, når man sammenlignede med for eksempel ”Station 2”, som var et af de få andre TV 2-programmer, der dengang havde åbnet for e-mailen. De havde én million seere, og de fik 200 e-mails, fortæller Mads Kruse.

I studiet brugte de to kommentatorer også meget tid på at analysere og forklare, hvad der var sket. Claus Elming forklarede pædagogisk og tålmodigt, hvorfor man ikke kan score på et punt, og hvorfor man ikke kan gennemse en tvivlsom ”holding”-kendelse.

Heldige og dygtige
Det blev ret hurtigt til seværdigt tv, og derfor blev pauserne efterhånden lige så populære som selve kampen.
– Vi har nok både været heldige og dygtige. Måden, vi fra starten angreb pauserne på, var jo fordi, vi gerne ville lære danskerne noget. Vi var jo nødt til at lære de nye seere reglerne helt fra bunden af. Men det hjalp, at vi gjorde det sådan, for folk begyndte at interessere sig for sporten, siger Jimmy Bøjgaard.

”NFL på Zulu” var nu så småt ved at blive et kultprogram, og flere og flere folk satte sig nu ind foran skærmen søndag aften for at få serveret en omgang touchdowns og tacklinger. Det kunne ses på det stigende seertal, samtidig med at det fortsat væltede ind med mails til studiet.

Mange danskere havde nu fået øjnene op for spillet med den ovale bold.

Skriv et svar