Football For Folket!

Blog: Den perfekte NFL-udsendelse?

Hvad er den perfekte NFL-udsendelse? Den tidligere vært og redaktør på NFL på 3+, Jens Arnborg, fortæller her om nogle af de overvejelser, der ligger bag sammensætningen af en udsendelse. Og så kommer han med en opfordring.

Jens Arnborg var fra 2007 til 2012 vært, kommentator og redaktør på Viasats NFL-dækning på 3+. Han har dækket fem Super Bowls og vil i denne sæson blogge på Draftday.dk om NFL – med særlig fokus på football i medierne.

Jeg tør vove den påstand, at 99,9 procent af denne blogs læsere har en holdning til den danske tv-dækning af NFL. Den utrolige mængde ris og ros jeg fik i årene som NFL-redaktør/kommentator viste i hvert fald med al tydelighed, at det, der blev leveret på skærmen, blev nøje iagttaget og vurderet (se min første blog “Hop i havnen, Arnborg“).

I årene 2007-2011 var det min og NFL-redaktionens opgave at forsøge at sammensætte en udsendelse, der gav så mange seere som overhovedet muligt en god oplevelse søndag aften/nat – men hvad er en god NFL-udsendelse? Hvad indeholder den? Hvordan ser den ud?

Lad os lave et lille eksperiment, kære seer. Lad os sige, at du og jeg er NFL-redaktører på en dansk tv-station, og at vi nu skal sammensætte en udsendelse. Jeg fører pennen først. Så kan du gøre det i kommentarfeltet efterfølgende.

Vi tager udgangspunkt i søndagens 22:25-kamp på TV3+ (New York Giants-Denver Broncos) og de rammer, der var, da jeg var NFL-redaktør. De er sikkert i store træk de samme i dag.

I første omgang skal kampens hovedtema identificeres. Det, der skal sætte scenen for de næste tre-fire timers live-tv. Søndag aften må det være Manning vs. Manning, ik’? Det er en oplagt storyline (mange vil mene fortærsket), men lur mig, om ikke CBS’ produktion fra New York vil vise masser af billeder af de to brødre inden kampen, og så dur det ikke, at vi har brugt hele den korte optakt på at tale om Julius Thomas og Demaryius Thomas.

Så Manning vs. Manning it is!
Det er også en storyline, der rammer så bredt, at hverken den erfarne NFL-seer eller den nye zapper væk. Og det er jo også et hensyn, der skal tages. Som redaktion kan man have nok så mange fikse idéer, men vi må også være ærlige at sige, at seertallet i sig selv er et succeskriterium. Måske endda det vigtigste.

I vores lille blog-eksperiment bruger vi altså de tre-fire minutter, vi har til rådighed inden kampen, til at snakke Manning vs. Manning, og dér er det jo oplagt at kigge på de to brødres præstation i Week 1 – især fordi Peyton jo leverede en historisk god præstation.

Så er der kick off, og lad mig derfor kort kridte banen op i forhold til reklamerne: Hvert quarter består af fem pauser på 90 sekunder. Det er amerikanernes reklamerpauser. I to af de fem pauser, skal vi også vise reklamer. Vi skal altså fylde tre pauser á 90 sekunder i hvert quarter plus pausen, hvor vi har et par minutter til rådighed.

Og nu er det, det bliver rigtigt sjovt – for hvad putter vi i pauserne? I den ideelle verden er svaret “slet ingenting”. Så sker der nemlig så mange interessante ting, at der er rigeligt af store (eller kontroversielle) spil at tage fat i studiedelene: Måske et flot touchdown, måske en fumble, måske en challenge.

Men hvad nu, hvis den hedder punt, punt, punt… og så studie. Så skal vi have noget i baghånden. Derfor er man nødt til at have lavet en slagplan, der fylder alle pauserne ud på bedst mulig vis. I teorien kan en kamp jo ende 3-0 og ikke indeholde ret meget andet en incomplete passes og punts.

Vi laver derfor et skema med fem amerikanske reklamepauser pr. quarter og går i gang med at bygge udsendelsen op. Så må redaktionssekretæren bytte rundt på indslagene eller smide nogle af dem, hvis kampen dikterer noget andet.

LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE…

Skriv et svar