Blog: Bordbomber og kasseret wienerbrød

Pingo: “Hvilke overvejelser gjorde I jer, da I overtog nogle af rettighederne fra Zulu? Hvordan skulle I skille jer ud og hvad ville i genbruge?”

SVAR: Jeg gjorde mig én overvejelse (eller tanke) mere end nogen anden, da jeg blev NFL-redaktør i sommeren 2007: “De stakler, der kommer til at sidde i studiet, kommer til at få MANGE hug af seerne! Jeg håber sørme, at de kan holde til det.” Jeg vidste jo alt om, hvor populær Zulus dækning havde været, og at TV3’s overtagelse af rettighederne havde vakt stor vrede i NFL-Danmark. Jeg vidste alt for godt, at det i første omgang ville komme til at gå ud over vores værter. Især hvis ikke de leverede varen.

Nu ville skæbnen jo, at jeg selv endte med at blive én af dem, men så var jeg da heldigvis forberedt på reaktionerne i det svære første år, hvor alt stadig var nyt. Ellers gjorde vi os faktisk ikke voldsomt mange overvejelser omkring Zulus dækning – netop for ikke at kopiere dem. Det ville have været mangel på respekt for deres fantastiske arbejde at genbruge/stjæle deres specifikke kendetegn som f.eks. stilhed under cheerleaders, og så ville det have virket forceret og utroværdigt.

Vi skulle ikke snylte på deres popularitet, men i stedet forsøge at skabe vores egen identitet. Vi skulle være os selv på godt og ondt og erkende, at mennesker (og tv-værter) er forskellige.

Werner: “Hvad synes du om Viasats håndtering af den Facebook-kritik, der kom, efter det med tenniskampen?”

SVAR: Den var uheldig.

Tommy Kjærsgaard-Rasmussens post i minutterne op til kampstart var glimrende: Personlig og præcis og alligevel med en antydning af, at Tommy syntes, det var ret træls, at tenniskampen gik over tid. Tommys post var en rigtigt fin og loyal måde at formulere en kedelig nyhed på – især på et NFL-site. Kritikken derefter var voldsom, og desværre formåede Viasats Facebook-administrator ikke at holde hovedet koldt. Derfor fik svarene på den massive kritik en lidt nedladende karakter, og det er naturligvis uheldigt – ikke mindst for NFL-redaktionen, der jo gerne skulle have et godt forhold til seere.

En tv-station kan ikke forvente, at tonen altid er sober, når seerne ytrer sig, men kravet bør ikke desto mindre være, at tv-stationens medarbejdere altid tager kritikpunkterne seriøst og behandler dem med respekt. Også selv om kritikken er uretfærdig. Jeg er i øvrigt helt og aldeldes overbevist om, at det IKKE var Tommy, der skrev de pågældende svar, selv om han havde oprettet den oprindelige post.

LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *